Od każdej wpłaty do PPK pracodawca powinien naliczyć i pobrać zaliczkę na PIT. W dzisiejszym artykule rozwijamy ten temat.

O Pracowniczych Planach Kapitałowych piszemy na naszym blogu dość często. Tłumaczyliśmy już m.in. to, jak wdrożyć i skutecznie zarządzać programem w firmie. Omawialiśmy także szeroko PPK od strony księgowej z perspektywy przedsiębiorstwa. Nie mogliśmy też pozostawić bez odpowiedzi 4 najczęściej zadawanych pytań o Pracownicze Plany Kapitałowe.

Z kolei dziś przeanalizujemy temat wpłat do PPK a zaliczki na PIT. Wspomnieliśmy już, że pracodawca musi ją naliczyć i pobrać (w wysokości 17 lub 32 proc. – w zależności od tego jaka skala podatkowa obowiązuje danego pracownika).

Jak pobierana jest zaliczka na PIT z tytułu PPK?

Gdy zagłębimy się bardziej w temat okazuje się, że zagadnienie wpłat do Pracowniczych Planów Kapitałowych a zaliczek na PIT nie jest wcale tak klarowne, jak wydaje się na pierwszy rzut oka. Przychód z tego tytułu powstaje dopiero w momencie, gdy pracodawca dokonuje wpłaty na rzecz instytucji finansowej obsługującej program.

Istnieją dwa możliwe scenariusze w kwestii zaliczki na PIT. Pierwszy zakłada, że pracownik w tym samym czasie otrzymał wynagrodzenie, a pracodawca przekazał do instytucji finansowej wpłatę na PPK. W takim scenariuszu sprawa jest zakończona.

Ale co zrobić, gdy pracownik otrzymał w danym miesiącu wynagrodzenie przed wpłatą do PPK? W takiej sytuacji pracodawca nie ma więc z czego pobrać zaliczki na podatek. Firma nie może pobrać zaległej zaliczki np. w następnym miesiącu.

W takim przypadku należy doliczyć przychód pracownika z tego tytułu do deklaracji PIT-11 za dany rok. Możliwe, że dana osoba będzie musiała uregulować ten podatek przy swoim rocznym rozliczeniu.