1. Strona główna
  2. Blog
  3. PPK z perspektywy pracodawcy. Jak wdrożyć i zarządzać programem?

Dołączenie i efektywne zarządzanie PPK wiąże się z wieloma dodatkowymi działaniami dla pracodawcy. Wiele z nich można zautomatyzować dzięki dobremu systemowi ERP.

Jak wdrożyć PPK w firmie?

Kluczowa w procesie wdrożenia PPK w organizacja jest odpowiednia komunikacja kadry zarządzającej z pracownikami. Im większe jest dane przedsiębiorstwo, tym element ten nabiera większego znaczenia.

Sam temat Pracowniczych Planów Kapitałowych wzbudza wśród pracowników sporo pytań i wątpliwości. W związku z tym przystępne wytłumaczenie na czym polega i w jaki sposób PPK będą funkcjonowały w danej firmie powinien przełożyć się na szybsze zakończenie wdrożenia programu.

Samo wdrożenie PPK można podzielić na 3 etapy. Pierwszym z nich jest przygotowanie firmy do wprowadzenia programu. Sugerujemy, aby na tym etapie wybrać osobę lub zespół (w większych przedsiębiorstwach) odpowiedzialne za realizację Pracowniczych Planów Kapitałowych. Do głównych zadań zespołu należy poinformowanie wszystkich pracowników m.in. o zasadach uczestnictwa, możliwości i formie rezygnacji, a także kryteriach realizacji ewentualnych dodatkowych wpłat przez pracodawcę.

Drugi etap to wybór instytucji finansowej, która będzie zarządzała przekazywanymi środkami. Wybierać możemy z listy instytucji dopuszczonej do udziału w programie. Następnie należy podpisać umowę z wybranym podmiotem. Niewątpliwie dużym plusem jest tutaj fakt, że można to zrobić cyfrowo (wszystkie formalności nie powinny zająć więcej niż 30 minut).

Trzeci etap to dokonywanie stałych wpłat i bieżące utrzymanie PPK. Oczywiście obsługa Pracowniczych Planów Kapitałowych nie kończy się w momencie skutecznego wdrożenia. Konieczna jest jeszcze stała obsługa programu, polegająca m.in. na naliczaniu i odprowadzaniu wpłat, czy zarządzaniem dokumentami związanymi z PPK.

Jak ułatwić sobie zarządzanie PPK?

Łatwiejsze zarządzanie PPK na co dzień zapewnia odpowiednia technologia. Jeśli firma korzysta z systemu kadrowo-płacowego, to już na etapie przygotowania wdrożenia należy sprawdzić, czy system ten umożliwia obsługę PPK. Jeśli nie, wówczas rekomendujemy wybór dostawcy, który takową obsługę zapewnia.

Powołanie Pracowniczych Planów Kapitałowych spowodowało pojawienie się nowych procesów biznesowych. Tymi trzeba odpowiednio efektywnie zarządzać. To zadanie zdecydowanie ułatwia dobry system ERP od zaufanego i sprawdzonego producenta.

System ERP a Pracownicze Plany Kapitałowe

Właśnie takim sprawdzonym systemem ERP, któremu zaufało już ponad 16 tys. firm i organizacji jest enova365. Firma Soneta, producent oprogramowania, już 1 lipca 2019 roku udostępniła swoim klientom aktualizację umożliwiającą bezproblemową obsługę PPK w ramach rozwiązań kadrowo-płacowych.

Od tego czasu system enova365 jest nieustannie aktualizowany, aby zagwarantować użytkownikom najwyższą zgodność z bieżącymi przepisami prawa. Soneta bardzo wysoko na liście swoich priorytetów stawia wygodę klientów – niewątpliwie wpływa na nią m.in. automatyzacja niektórych działań HR.