1. Strona główna
  2. Blog
  3. Pracownicze Plany Kapitałowe – jak je księgować?

Od początku 2021 roku Pracownicze Plany Kapitałowe obowiązują w każdej firmie, która zatrudnia minimum jednego pracownika. W związku z tym pojawia się masa pytań związanych z tym tematem. Jedno z nich brzmi – jak księgować PPK?

O PPK pisaliśmy już na łamach naszego bloga dość szeroko – w tym miejscu znajdziecie jeden artykuł, a tutaj drugi materiał na ten temat. Dlatego we wstępie ograniczymy się do przypomnienia Wam, że od 1 stycznia 2021 roku program PPK obowiązuje wszystkie firmy, które zatrudniają przynajmniej jednego pracownika.

Dołączenie do Pracowniczych Planów Kapitałowych nie jest obowiązkowe. Jeśli pracownik nie chce płacić składek na PPK musi jednak złożyć oświadczenie, w którym dobrowolnie rezygnuje z takich wpłat. W przeciwnym razie zostanie automatycznie przypisany do programu. Krótkie przypomnienie najważniejszych informacji o PPK mamy już za sobą. Teraz przejdźmy do meritum dzisiejszego wpisu.

Jak księgować Pracownicze Plany Kapitałowe?

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, jak dobrze księgować środki przeznaczane na PPK, aby uniknąć ewentualnych nieprzyjemności ze strony fiskusa. Najważniejsza informacja, jaką powinniście zapamiętać po lekturze dzisiejszego artykułu brzmi następująco – środki w ramach Pracowniczych Planów Kapitałowych traktuje się tak samo jak wpłaty na składki w ramach ZUS.

Zatem opierając się na tej wykładni, wpłaty w ramach PPK należy oznaczać w księgach firmowych jako kwotę zwiększenia działalności operacyjnej jednostki. A co jeśli zewnętrzna instytucja finansowa zarządza programem PPK pracowników? Wtedy możemy ewidencjonować środki na koncie rozrachunkowym, razem ze wspomnianą instytucją.

Więcej informacji na temat księgowania PPK znajdziecie na stronie jednego z naszych partnerów.