Wielu przedsiębiorców wciąż nie korzysta z systemu ERP. Wielu z nich jako główny powód podaje brak środków na inwestycję w takie oprogramowanie. Dlatego dziś przedstawiamy 4 konkretne możliwości dofinansowania zakupu systemu ERP.

Opcja nr 1 – system ERP w leasingu

Być może dla niektórych przedsiębiorców będzie to zaskakujące, ale oprogramowanie również możemy „wziąć w leasing”. Firma leasingowa kupuje dany system, a przedsiębiorca korzysta z niego i spłaca w ratach. Mamy dwie formy leasingu do wyboru – leasing operacyjny oraz finansowy.

Pierwsza z nich polega na tym, że oprogramowanie w całości należy do leasingodawcy. Przedsiębiorca w kosztach uzyskania przychodu może uwzględnić raty leasingowe oraz wszystkie inne opłaty. Po zakończeniu umowy możemy również nabyć leasingowaną usługę.

Zaś w przypadku leasingu finansowego przedmiot prawnie należy do nas. Pozwala to nam na dokonywanie odpisów amortyzacyjnych, a w koszty możemy „wrzucić” tylko część odsetkową rat. Oczywiście po zakończeniu umowy stajemy się właścicielem systemu, z którego korzystamy.

Leasing systemu ERP daje nam możliwość poczynienia pokaźnej inwestycji, która nie narusza znacząco zasobów finansowych przedsiębiorstwa. Firma zyskuje nowe możliwości rozwojowe, które przenoszą ją na wyższy poziom, stosunkowo niskim kosztem.

Opcja nr 2 – oprogramowanie ERP w chmurze

To rozwiązanie zyskuje w ostatnich latach coraz większą popularność. Przedsiębiorca zamiast płacić za licencję z góry, zyskuje możliwość korzystania z oprogramowania ERP w modelu stałej okresowej płatności abonamentowej. W praktyce można powiedzieć, że wynajmujemy dany system. Mamy do wyboru dwa modele rozliczeniowe – SaaS (System as a Service, system instalowany jest na serwerze należącym do właściciela oprogramowania) oraz Pay per use (oprogramowanie instalowane jest na serwerze własnym klienta).

Główną zaletą tego modelu jest dostęp do oprogramowania z dowolnego miejsca i o dowolnym czasie (wystarczy dostęp do Internetu). Wszystkie aktualizacje są wliczone w cenę naszego abonamentu. Zakres funkcjonalności, a co za tym idzie wysokość płatności, możemy dobierać do konkretnych potrzeb firmy w danym momencie.

Opcja nr 3 – dofinansowanie z dotacji unijnych

Możliwość, która ma swoje wady i zalety, ale wciąż warto ją poważnie rozważyć. Zasadniczym celem dotacji z UE jest zwiększanie innowacyjności oraz poprawianie konkurencyjności rodzimych przedsiębiorców. Korzystając z takiej formy dofinansowania na zakup systemu IT musimy liczyć się z tym, że konieczny będzie również pewien wkład własny. Aby zwiększyć swoje szanse na otrzymanie dotacji, musimy wybrać takie oprogramowanie, które jest bezpośrednio związane z przedmiotem prowadzonej przez firmę działalności (np. księgowa prędzej otrzyma dotację na program do księgowości niż program graficzny).

Wadą tej formy jest duża liczba dokumentów, które trzeba przygotować, aby otrzymać i później rozliczyć dotację. Kolejna wada to czas procedowania wniosku. Może się zdarzyć, że cała procedura potrwa nawet kilka miesięcy.

Opcja nr 4 – dofinansowanie dzięki dotacji na stworzenie miejsca pracy

Na pierwszy rzut oka to najmniej oczywista z opcji. Jednak nie powinniśmy jej lekceważyć! Powiatowe Urzędy Pracy prowadzą specjalne programy, w ramach których udzielają przedsiębiorcom pomocy finansowej na stworzenie albo doposażenie nowego miejsca pracy. Część takiego dofinansowania można wykorzystać właśnie na zakup specjalistycznego oprogramowania ERP.

Jakie wymagania trzeba spełnić, żeby skorzystać z tej możliwości? Przede wszystkim musimy prowadzić działalność gospodarczą od minimum 6 miesięcy. Przedsiębiorca musi mieć również klarowną sytuację finansową – brak zaległości oraz długów. Ostatni kluczowy warunek to utrzymanie stworzonego miejsca pracy przez przynajmniej 24 miesiące.

Sama procedura rozpatrzenia wniosku działa dość sprawnie – urząd ma na to ustawowe 30 dni. W przypadku pozytywnej decyzji, przedsiębiorca podpisuje umowę z Powiatowym Urzędem Pracy lub oddziałem PFRON.