Skuteczne zarządzanie informacjami na temat klientów, wspierane przez systemy CRM, stało się wyjątkowym testem dla organizacji ze względu na ogromną ilość danych generowanych przez komunikację z konsumentami. W zarządzaniu nimi wspierać ma organizacje sztuczna inteligencja, która powinna znacząco usprawnić oprogramowanie CRM już w 2019 roku.

Sztuczna inteligencja pomaga w przewidywaniu zachowań konsumentów oraz pozwala poznać oczekiwania dotyczących nowych produktów i nowych funkcji. Poznanie zachowania klienta jest ważniejsze dla dostarczania produktów i usług zgodnych z ich oczekiwaniami. CRM to – jak doskonale wiecie – narzędzie, które dostarcza całą bazę danych na temat klientów oraz ich relacji z organizacją. Jeśli dodamy sztuczną inteligencję do systemu CRM, wówczas wydaje się, że mamy idealny „duet” wspomagający spełnianie oczekiwań odbiorców firmy.

Jak sztuczna inteligencja rozwija systemy CRM?

Sztuczna inteligencja pozwala teraz organizacjom poprawić ich produktywność i zarządzanie na wszelakie sposoby. Najważniejsze z nich, w naszej ocenie, przedstawiamy poniżej.

1. Wirtualni asystenci

Włączenie sztucznej inteligencji do CRM umożliwia zwiększenie opłacalności korzystania z pomocy wirtualnych asystentów. Ten zdalny pomocnik może zautomatyzować odbiór i zarządzanie wieloma komunikatami i czynnościami odzyskiwania danych. Wirtualni asystenci przenoszą wykorzystanie danych na wyższy poziom m.in. „ucząc się” ich według określonych wzorów.

Wirtualny asystent zadba też o zarządzanie powiadomieniami dotyczącymi tego, kiedy należy nadrobić zaległości ze swoimi klientami i jaka powinna być najlepsza forma komunikacji dla danej osoby.

SPRAWDŹ TEŻ: CO MUSISZ WIEDZIEĆ O BEZPIECZEŃSTWIE DANYCH I RODO?

2. Automatyczne przechwytywanie danych

Narzędzia CRM zbierają obecnie informacje o kliencie z różnych źródeł, takich jak m.in. WhatsApp, serwisy społecznościowe czy chociażby urządzenia Internetu Rzeczy przy najmniejszej możliwej lub zerowej interwencji człowieka. Dzięki temu Twoi pracownicy oszczędzają czas, odrzucając kopiowanie fizycznego wprowadzania informacji do systemu. Mogą wykorzystać tę okazję chociażby do zacieśnienia kontaktów z klientami.

Przewidując postępowanie klienta organizacje mogą podejmować niestandardowe działania, aby subtelnie personalizować komunikację i tworzyć autentyczny entuzjazm dla każdego potencjalnego klienta. Dzięki temu mogą wzmacniać pozytywny wizerunek firmy i pobudzić wzrost liczby potencjalnych klientów.

3. badanie nastrojów klientów

Co więcej, sztuczna inteligencja może być również wykorzystywana do badania uczuć klientów, a następnie w celu ustalenia technik, które zwiększają ich zaangażowanie. Inteligentne algorytmy maszynowe mogą dobierać odbiorców według historii zakupów, płci, zachowania w sieci, lokalizacji oraz innych tego typu cech czy zachowań.

Korzystając z zebranych wcześniej wyników, oprogramowanie CRM będzie bardziej dokładne, tworząc dostosowane komunikaty, które będą miały wpływ na klienta, w mniejszym lub większym stopniu.

4. poszerzanie profilu klienta w systemie crm

Nie ma informacji, którymi klienci chętnie dzielą się sami. Sztuczna inteligencja może więc pełnić też rolę dedykowanego „eksperta”, który nie tylko analizuje i gromadzi dane z dostępnej puli, ale dodatkowo zachęca klientów do podawania nowych danych. Dzięki nim profil klienta w systemie CRM będzie pełniejszy, co przełoży się na efektywniejsze budowanie relacji i kontaktów na linii firma-konsument.

SPRAWDŹ TEŻ: NAJWIĘKSZE OBAWY PRZED PRZENIESIENIEM SYSTEMU ERP DO CHMURY

5. system crm „na sterydach”

Sztuczna inteligencja wykorzystuje informacje do „rozumienia” projektów, kierowania idealnym podejściem, przewidywania wyników i skomputeryzowania procesów zaangażowania klienta. Dzięki wykorzystaniu AI w systemach CRM organizacje będą bardziej inteligentne i umożliwią im prowadzenie działań marketingowo-sprzedażowych z każdym klientem, niezależnie od tego, jaka jest skala działalności danego biznesu.

Dane zgromadzone w systemie CRM są bezwartościowe, jeśli nie są wykorzystywane. Jednak brak czasu i odpowiednich zasobów ludzkich może powodować, że informacje o kliencie nie są używane. Aby z danych można było korzystać efektywnie konieczne jest, aby informacje były odpowiednio posegregowane i uporządkowane. Tylko wtedy możliwe będzie lepsze zrozumienie klienta przez firmę. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w systemach CRM sprawi, że komunikacja prowadzona przez organizacje będzie znacznie efektywniejsza i bardziej wydajna pod kątem wykorzystanych zasobów.