1. Strona główna
  2. Blog
  3. Chmura w e-commerce – 5 powodów, dla których Twoja firma powinna postawić na model subskrypcyjny

„W jakiej sytuacji firma powinna zainwestować w chmurę?” – to pytanie, z którym spotykamy się prawdopodobnie najczęściej w codziennej pracy. To zrozumiałe, ponieważ rozwiązania chmurowe kojarzą się z bardzo dużą skalą operacji, ale w rzeczywistości, chmura dla e-commerce może okazać się przydatna na każdym etapie rozwoju firmy. Szczególnie w przypadku zaistnienia przesłanek opisanych poniżej!


Zacznijmy od zdefiniowania pojęcia. Chmura uniezależnia firmę od sztywnego planowania i pozwala dostosować wykorzystywane zasoby (pamięć i moc obliczeniową) do aktualnej sytuacji w organizacji. W połączeniu z systemem sprzedaży internetowej oraz systemem zarządzania zasobami przedsiębiorstwo ma możliwość dostosowania wykorzystywanej technologii do własnych potrzeb.

W Initius dostrzegamy 5 zasadniczych przypadków, które skłaniają firmy do technologicznej transformacji i wdrożenia systemu opartego o architekturę chmurową. Nie istnieje reguła, wedle której do wdrożenia nadają się tylko bardzo duże przedsiębiorstwa o złożonych procesach — praca w chmurze dla e-commerce może bowiem przynieść korzyści również mniejszym firmom, zwłaszcza że jej funkcje można wdrażać „po kawałku”.

1. Dynamiczny wzrost sprzedaży dzięki e-commerce w chmurze

Cechą charakterystyczną dla handlu internetowego jest szybkość — zarówno konsumenci są przyzwyczajeni do takiego trybu kompletowania zamówienia, jak i konkurencja, która buduje przewagę m.in. poprzez rosnącą gamę produktów. Im szybszy rozwój, tym szybciej firma staje przed wyzwaniem zintegrowania się z wieloma partnerami i podwykonawcami, a także kolejnymi platformami sprzedażowymi. Zarządzanie polityką zwrotów przy kilkuset czy kilku tysiącach zamówień dziennie staje się udręką, a brak lub niewydolność centralnego systemu zarządczego to kula u nogi.

Wyzwanie wysłania setek czy tysięcy paczek w ciągu dnia to nie tylko konieczność wzrostu zatrudnienia. W takiej sytuacji spada jakość informacji zwrotnej, a niewydolny system centralny może mieć problem z szybką aktualizacją stanów magazynowych. Jeśli firma doświadcza agresywnego wzrostu, nie bez znaczenia pozostaje drożność procesów HR-owych – ewidencjonowanie pracy i monitorowanie stanu zatrudnienia oraz księgowych (elektroniczna wymiana dokumentów, faktury).

Chmura Azure pozwala zebrać te dane w jednym miejscu i daje pełny nadzór nad rentownością sprzedaży oraz nad procesem realizacji zamówienia.

2. Duża sezonowość biznesu

Wraz z przyrostem danych, system zaczyna działać wolniej, więc kluczowa będzie jego stabilność i możliwość dalszego skalowania. Systemy on-premise, ze względu na skalę wydatku, wybiera się w sposób strategiczny na lata — co oznacza, że musisz ponieść koszt stacji potężniejszej, niż dziś potrzebujesz. Trudno jednak przewidzieć dokładny moment, kiedy więcej mocy będzie potrzebne, a i tak zazwyczaj nasze przewidywania rozjeżdżają się z rzeczywistością i okazuje się, że wybrana architektura okazała się nie wystarczająca. Widać to w globalnych trendach – według Forbes, do końca 2020 tylko 27% zasobów globalnych firm będzie trzymanych na serwerach w modelu on-premise, co oznacza spadek względem ubiegłego roku aż o 10%.

To jedna z zalet chmury – załóżmy, że planujesz okresową wyprzedaż sezonową i wiesz, że na stronie w kluczowym momencie może pojawić się nawet 10 razy więcej ruchu, niż zwykle. Dzięki wcześniej zaplanowanym wyższym poziomom docelowym autoskalowania, do Twojej dyspozycji będzie np. 10 razy więcej maszyn wirtualnych, zdolnych obsłużyć użytkowników w dowolnej ilości. 

Ta “sezonowość” może być związana zarówno z okresem wyprzedaży czy nawykami konsumentów (np. generującymi zdecydowaną większość Twojego przychodu wieczorami w weekendy), jak i z typem biznesu, który prowadzisz. Jeśli więc Twoje produkty sprzedają się głównie w okresie jesiennym, lub tylko w okresie letnim, nie ma sensu płacić za zasoby serwera, z których nie korzystasz. Dzięki dostępowi w modelu “PaaS” – Platform As A Service – ponosisz tylko koszty faktycznego zużycia. Ta “sezonowość” może mieć też charakter dobowy – analogicznie, jeśli w nocy strona notuje niewielki ruch, nie musisz płacić za zasoby, których potrzebujesz do obsłużenia ruchu za dnia.

3. Sprzedaż w wielu kanałach online

Ścieżki zakupowe są dziś niezwykle złożone – przebiegają między platformami sprzedażowymi typu marketplace, sklepami internetowymi, mediami społecznościowymi i retailem, a także angażują wiele urządzeń, z których dokonywane są zakupy. Platforma omnichannel, która po stronie sklepu potrafi zintegrować te nielinearne szlaki podróży klienta, to potężna przewaga konkurencyjna – a chmura jest doskonałym rozwiązaniem do pełnej obsługi wielu kanałów sprzedaży online.

Dzięki Chmurze Azure i wykorzystaniu systemu ERP Twój sklep zyska możliwość automatyzacji całego procesu obsługi zamówień ze wszystkich miejsc, w których prowadzisz sprzedaż – od wczytywania i kompletacji zestawów, przez weryfikację stanów magazynowych i proces rezerwacji, aż po pakowanie oraz kontakt z klientem i fakturowanie. Łatwo obsłużysz zwroty, niezależnie od miejsca, w którym został dokonany zakup i nie będziesz martwić się o niepełną synchronizację oferty na sklepie i faktycznego stanu magazynowego.

4. Plany wykorzystania innowacyjnych technologii

E-commerce w chmurze otwiera zupełnie nowe możliwości, ponieważ daje dostęp do mocy obliczeniowej potrzebnej do wykorzystania big data. To modne określenie dotyczy analizowania bardzo dużych zbiorów danych z wielu różnych źródeł i generowania raportów, które pozwolą optymalizować nawet niezwykle złożone procesy.

Wyobraź sobie sytuację, w której pewien specyficzny typ przesyłek notorycznie notuje opóźnienia w dostawie i powoduje niezadowolenie klientów. Możesz analizować cały proces punkt po punkcie, ale bez analizy wszystkich czynników wpływających na taki stan rzeczy, często nie będziesz w stanie wyodrębnić jednej, konkretnej przyczyny. Big data umożliwia przeanalizowanie dotychczasowej efektywności pracowników danego magazynu, powiązać to z sezonowością (w Twoim sklepie oraz w firmach kurierskich), wziąć pod uwagę przepustowość transportu i jeszcze wiele innych czynników, a następnie wygenerować rozwiązania na całej długości tego procesu. Możesz również wykorzystać analizę predykcyjną, która właśnie na podstawie danych historycznych pozwoli Ci przewidywać przeciążenia, trudne momenty, ale i szanse sprzedażowe z dużym wyprzedzeniem.

Moc, którą udostępnia Microsoft poprzez Chmurę Azure, jest w gruncie rzeczy nieograniczona. Dzięki temu masz dostęp do zasobów umożliwiających uruchomienie np. inteligentnego bota, który będzie uczył się zachowań Twoich klientów i doskonalił z czasem. Mówimy tu o wykorzystaniu sieci neuronowych i uczenia maszynowego, a nie o botach ze sztywno zaprogramowanymi formułkami! Po przetworzeniu milionów, a nawet miliardów wiadomości, taki bot może w dużej mierze zastąpić pierwszą linię obsługi kontaktu z klientem i mocno zoptymalizować koszta z tym związane.

Inną ważną funkcją sztucznej inteligencji jest również technologia rekomendacji treści — na podstawie trendów w szerokim ujęciu czasowym, algorytm może personalizować ofertę do bardzo wąskich segmentów klientów i wyświetlać dynamiczne treści na stronie sklepu. Przy odpowiednim zapleczu, jesteś w stanie operować na bazie dziesiątek i setek wersji strony internetowej, a wszystko w pełni automatycznie i w jednym momencie!

5. Mobilna praca za pomocą chmury dla e-commerce

Rola interfejsu użytkownika w systemach ERP rośnie coraz bardziej – i nic dziwnego. Choć pierwotnie łatwość w użytkowaniu tej klasy rozwiązań miała raczej drugorzędne znaczenie, to dziś sytuacja kształtuje się dokładnie na odwrót; rośnie liczba osób, które w firmie muszą korzystać z ERP, oraz liczba urządzeń, z których dostęp do infrastruktury musi być niezakłócony.

Niezależnie od tego, czy chodzi o zarząd, menedżera, partnera biznesowego czy klienta – ważne jest dostarczanie informacji w każdym momencie. Oprogramowanie enova365 instalowane jest stacjonarnie oraz dostępne w chmurze e-commerce, w tym na platformie Microsoft Azure. Praca możliwa jest zarówno w przeglądarce, jak i poprzez dedykowane aplikacje na smartfony.

Mówiąc krótko – system ERP musi być prosty w obsłudze i generować informację zwrotną w strawnej formie, co ułatwia proces ustalania i delegowania zadań pracownikom. Już dziś widzimy, że trend związany ze wzrostem użyteczności przyczynia się do szybszej adaptacji nowego systemu w zespołach. To bardzo ważne, bo samo przejście całej organizacji na ERP może powodować chwilowy spadek efektywności, a prostota i intuicyjność rozwiązania to sposób, by ułatwić pracownikom transformację cyfrową. Zastosowanie enova365 w pełni wpisuje się w te trendy.