Firmy działające „dziś” na rynku znajdują się w uprzywilejowanej pozycji, jeśli myślą o ekspansji na rynki zagraniczne. Z jednej strony dostępne rozwiązania technologiczne ułatwiają i znacząco przyspieszają ten proces. Z drugiej jednak konkurencja jest dużo liczniejsza niż jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu. Jak zatem udanie wejść na nowy rynek?

Przede wszystkim musisz być świadomy kilku wyzwań, które przed Tobą stoją. Otwarte granice oraz intensywne tempo wymiany danych sprawiają, że Twoja firma musi postarać się dużo bardziej, żeby wyróżnić się na rynku i na stałe stać się „widoczna” w świadomości klientów czy partnerów biznesowych. Konkurencja też nieustannie szuka nowych rozwiązań w tej materii i jednego możesz być pewny/pewna – ten proces się nie zmieni, a będzie tylko nabierał na sile.

Biorąc powyższy akapit pod uwagę wejście na nowy rynek wymaga od Twojego biznesu posiadania pewnych kluczowych elementów. Przede wszystkim struktura firma musi być elastyczna i przystosowana do konieczności wprowadzania ciągłych zmian w czasie rzeczywistym. Również wszelkie procesy związane z gromadzeniem, przetwarzaniem i wymianą informacji pomiędzy poszczególnymi zespołami muszą działać w pełni wydajnie. Wchodząc na nowy, w znacznym stopniu nieznany, rynek musisz być przygotowany na pojawienie się różnego rodzaju „niespodzianek”. Dlatego posiadanie struktury, w ramach której pracownicy są w stanie reagować błyskawicznie w razie jakichkolwiek problemów jest tak kluczowe. Pozwoli Ci to utrzymać lub wyrobić sobie przewagę nad lokalnymi konkurentami, którzy nie są do tego przystosowani tak dobrze jak Twój biznes.

Jak technologicznie przygotować się do międzynarodowej ekspansji?

Pzede wszystkim musisz dysponować odpowiednim systemem ERP, który będzie wspierał międzynarodowe ambicje Twojej firmy, a nie je torpedował. „Właściwy” system ERP użyteczny w kontekście międzynarodowej ekspansji to oprogramowanie składające się z wielu modułów, które są ze sobą w pełni zintegrowane i umożliwiają kontrolę wynagrodzeń, przepływów finansów czy chociażby wsparcie praktyk biznesowych na nowym rynku.

Zobacz też: Sprawdź 5 klasycznych błędów bezpieczeństwa systemu ERP i dowiedz się, jak ich uniknąć

System ERP musi też pozwalać na konsolidację danych i monitorowanie wyników prowadzonych działań, oraz ich ocenę we właściwym kontekście. Co warte podkreślenia, nie ma znaczenia czy jesteś początkującą firmą działającą w niszy rynkowej, czy dużym przedsiębiorstwem, odpowiedni system ERP pozwoli Ci „spakować” całą niezbędną infrastrukturę biznesową do walizki i przenieść ją na nowy rynek! Takie podejście zdecydowanie zmniejsza ryzyko nieudanej ekspansji i straty cennych zasobów, przede wszystkim finansowych oraz czasu.

A co jeżeli dopiero zdobywam rynek lokalny i nie myślę jeszcze o ekspansji?

Pewnie nie pomylę się jeśli napiszę, że rozwijasz swoją firmę po to, żeby nieustannie się rozwijać, sprawiać, że będzie coraz większa i większa. Mam rację? No właśnie… To wszystko wiąże się z ekspansją międzynarodową, więc nawet jeśli teraz o niej nie myślisz, to prędzej czy później zaczniesz. Zatem jeśli od początku będziesz korzystał z systemu ERP, który pozwala na prowadzenie biznesu w skali międzynarodowej, wówczas zdecydowanie ułatwisz sobie zadanie w przyszłości.

Sprawdź też: Na co zwrócić uwagę wybierając project managera dla systemu ERP?

Drobna inwestycja teraz sprawi, że w Twojej „walizce” z biznesowymi „przyborami” znajdzie się potężne narzędzie, które możesz wykorzystać teraz w podbijaniu lokalnego rynku i/lub w przyszłości, gdy będziesz gotowy/a na międzynarodową ekspansję.