Nowy JPK_V7 to nowe obowiązki, głównie dla firm i przedsiębiorców. To oni muszą przygotować się do nadchodzących zmian, choć biura rachunkowe mogą im w tym pomóc. Przepisy dotyczące nowego JPK_VAT wchodzą w życie od 1 kwietnia dla dużych firm, a także 1 lipca dla pozostałych.
Pliki JPK_V7 będą zawierały komplet informacji dotyczących transakcji VAT zakupu i sprzedaży, niezbędnych do ustalenia zobowiązania podatkowego lub kwoty do zwrotu podatku VAT. Pojedynczy plik ma zawierać wszystkie dane z rejestrów VAT i z dotychczasowych deklaracji rozliczeniowych (VAT – 7, VAT – 7K, VAT – ZK, VAT – ZZ, VAT – ZD i VAT-12).
Nowe struktury JPK_V7 będą podstawą do rozliczeń podatku VAT. Mają usprawnić proces weryfikowania danych i rozpoznawania nieprawidłowości. Przesłane dane będą analizowane i weryfikowane sprawniej niż dotychczas, co może przyspieszyć zwrot podatku oraz zredukować koszty prowadzenia analizy informacji podatkowych.
ZOBACZ TEŻ: POZNAJ KOSZT TWOJEGO WDROŻENIA SYSTEMU ERP
Kluczowe pytanie jest takie, co musi zrobić biuro rachunkowe, żeby od 1 kwietnia lub 1 lipca przesłać prawidłowo wypełniony JPK. Teoretycznie jest to problem firm, aniżeli księgowych, ponieważ to przedsiębiorstwa są podmiotami, które muszą dostarczać źródłowe dane do raportowania jako podatnicy i to głównie od nich nowy JPK będzie wymagał dużo większego zaangażowania.
Nowe zasady wprowadzane są w dwóch terminach dla dwóch grup podatników:
- Od 1 kwietnia 2020 r. obejmie wyłącznie dużych podatników (ponad 250 osób zatrudnienia i obroty przekraczające 50 mln euro lub ponad 250 osób zatrudnienia, gdzie suma aktywów bilansu przekracza 43 mln euro),
- Od 1 lipca 2020 r. obowiązek korzystania z nowych plików JPK_VAT obejmie pozostałych podatników; podmioty te już od 1 kwietnia będą mogły składać nowy JPK_VAT na zasadzie dobrowolności, przy czym pierwsze złożenie pliku zmusza do kontynuacji (nie można będzie powrócić do formy deklarowania VAT obowiązującej wcześniej takie podmioty).
Przedsiębiorcy będą musieli skupić swoją uwagę w większym stopniu na systemach księgowych, które muszą być odpowiednio dostosowane do nowych przepisów, a także zaopatrzone w dane pochodzące z wielu innych programów. Od kwietnia księgowi będą zmuszeni uważnie identyfikować transakcje i dokładać jeszcze większej staranności, aby móc je prawidłowo ująć w ewidencyjnej części nowego JPK_VAT, a także na bieżąco korygować pliki.
Moduł w systemie ERP enova365 “Pulpit Klienta Biura Rachunkowego” to platforma do elektronicznej komunikacji pomiędzy Biurem Rachunkowym i jego klientami. Ma charakter B2B, w którym użytkownikiem modułu jest właściciel lub pracownik firmy będącej klientem biura rachunkowego.
Główne założenia pulpitu to:
- Dostęp on-line do informacji o podstawowych rozliczeniach księgowo – podatkowych związanych z działalnością klienta,
- Dostęp on-line do informacji o rozrachunkach,
- Eksport przygotowanych przelewów do pliku, zgodnego z formatem banku,
- Kontrola pracy biura rachunkowego, poprzez podgląd do statystyk wprowadzanych dokumentów.
Oprogramowanie ERP enova365 jest przygotowane na zmiany wynikające z przepisów prawa. Umów się na konsultacje ze specjalistami Initius, aby poznać możliwości jakie oferują systemy klasy ERP i dowiedz się w jaki sposób możemy przygotować dla Ciebie indywidualny plan wdrożenia oprogramowania do Twojej firmy.
ZOBACZ TEŻ: UMÓW SIĘ NA KONSULTACJE