W związku z Polskim Ładem od 1 stycznia 2022 wejdzie w życie kilka zmian prawnych dotyczących handlu. Sprawdź, jakie „nowości” czekają na przedsiębiorców!

Krajowy System e-Faktur

Już 1 stycznia 2022 roku zadebiutuje platforma informatyczna przygotowana przez Ministerstwo Finansów. Za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur przedsiębiorcy będą mogli wystawiać i odbierać elektroniczne faktury w ustrukturyzowanej formie pliku XML. Przez cały 2022 korzystanie z KSeF będzie dobrowolne. Jednak od 1 stycznia 2023 stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT.

Oczywiście system ERP enova365 umożliwi komunikację z KSeF, gdy tylko platforma MF zostanie uruchomiona. Konieczna będzie jedynie bezproblemowa konfiguracja oraz zarejestrowanie osób uprawnionych do wysyłania i odbierania faktur (muszą posiadać podpisy kwalifikowane lub profile zaufane).

Wojciech Chrobak, Kierownik Projektu Handel enova365, pochwala sam pomysł wprowadzenia jednego schematu dokumentu dla wszystkich i zwolnienie z obowiązku archiwizowania faktur. Jego obawy wywołuje jednak przede wszystkim zastosowanie bardzo rozbudowanego schematu e-faktury na bazie JPK_FA.

Zmiany w deklaracjach Intrastat

Kolejna „nowość”, która wejdzie w życie już 1 stycznia 2022 roku to zmiana danych dostarczanych w deklaracji Intrastat Wywóz. Bezpośrednią konsekwencją będzie tutaj zmiana w generowanym pliku XML, który jest wysyłany do PUESC. Do tej pory w pozycji deklaracji nie trzeba było wykazywać kraju pochodzenia towaru. Od nowego roku to się zmieni.

Co prawda jest to niewielka zmiana, ale także na nią musimy być gotowi z technicznego punktu widzenia. Musimy być pewni, że w danych dotyczących towaru znajdzie się informacja o kraju jego pochodzenia. Docelowo informacja ta będzie automatycznie przenoszona na właściwą pozycję w deklaracji.

Elektroniczny dokument Tax Free

Ostatnia zmiana, którą chcemy dziś omówić to obowiązek wystawiania elektronicznego dokumentu Tax Free dla wszystkich sprzedawców oferujących zwrot podatku VAT podróżnym spoza Unii Europejskiej. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2022.

Jednak sam proces zwrotu podatku VAT nie zmieni się. Jedyna „nowość” to cyfryzacja dokumentu Tax Free oraz konieczność zarejestrowania go na platformie PUESC. Oczywiście użytkownicy enova365 nie muszą się obawiać, że ich oprogramowanie ERP obsłuży ten nowy proces.