1. Strona główna
  2. Blog
  3. Sztuczna inteligencja w służbie ERP

Kolejnym wielkim trendem, który zrewolucjonizuje niejedną branżę, będzie wykorzystanie sztucznej inteligencji w systemach ERP. Już dziś warto zastanowić się nad różnymi aspektami wykorzystania AI, bowiem zjawisko to na naszych oczach przestaje być wyłącznie zagadnieniem z gatunku science fiction.

Spis treści:

Czym jest sztuczna inteligencja (AI)?

Nie ma jednej uniwersalnej definicji tego terminu. Aczkolwiek większość z opracowanych przejawia pewne wspólne cechy. Na potrzeby niniejszego wpisu przedstawimy je, żeby zobrazować Tobie, Drogi Czytelniku, dlaczego jest to tak ważna dziedzina i to nie tylko dla systemów ERP, ale całego przemysłu i oprogramowania.

AI ERP

O sztucznej inteligencji mówimy wówczas, gdy maszyna (najczęściej komputer) jest w stanie wykonywać procesy czy zadania, które do tej pory były zarezerwowane wyłącznie dla człowieka, bowiem wymagały inteligencji. Z praktycznego punktu widzenia warto wymienić tutaj m.in. zbieranie różnego rodzaju danych, ich segregację i analizę według konkretnych kryteriów. Pomostem pomiędzy użytkownikiem a sztuczną inteligencją jest najczęściej bot, z którym porozumiewamy się na zasadzie komend lub nawet konwersujemy z nim tak, jak z drugim człowiekiem. Oczywiście AI, mimo iż prace nad nią trwają od wielu lat, wciąż jest technologią, która rozwija się, a pełne spektrum możliwości jej wykorzystania zapewne dopiero poznamy w niezbyt odległej przyszłości.

Czym jest sztuczna inteligencja dla ERP

Po przeczytaniu powyższej – bardzo uproszczonej – charakterystyki sztucznej inteligencji zapewne już sam, masz przed oczami różne wizje wykorzystani AI w produkcji, przemyśle oraz wielu innych branżach. Warto również na wstępie zaznaczyć, że scenariusz, w którym rozwiązania oparte o AI wyprą systemy ERP, jest w opinii wielu ekspertów (my również podzielamy to zdanie) nierealny. Technologie te będą raczej szły w parze i wzajemnie się uzupełniały. Oczywiście wdrożenie sztucznej inteligencji do organizacji będzie wymagało od firmy pewnych wysiłków, jednak pozytywne skutki wynikające z nowego (przyszłościowego) miksu ludzi, technologii oraz procesów są zdecydowanie tego warte.

W pierwszej kolejności oprogramowanie wykorzystujące sztuczną inteligencję pozwoli odciążyć pracowników – AI zdejmie z ich barków wiele rutynowych zadań i procesów, które w tej chwili mogą być wykonywane wyłącznie przez ludzi. To z kolei spowoduje zmniejszenie kosztów operacyjnych. Nie oznacza to wcale, że pracownicy Ci staną się zbędni i stracą zatrudnienie. Wręcz przeciwnie! Będą mogli wreszcie wykonywać bardziej twórcze i analitycznie zadania, które będą bardziej bezpośrednio przekładały się na przyszłość firmy.

Rozwój systemów ERP w ostatnich latach spowodował, iż przedsiębiorstwa zyskały dostęp do ogromu danych związanych z ich codziennym funkcjonowaniem. Aczkolwiek nadmiar tychże informacji utrudnia ich efektywnie wykorzystywanie. Firmy potrzebują jasnego podejścia, które pozwoli czerpać zyski ze zbieranych danych oraz ich analizy. Rozwiązaniem tego problemu jest właśnie AI, dla którego kolekcjonowanie, porównywanie czy badanie informacji nie stanowi najmniejszego problemu. Warto tutaj również wspomnieć o procesie deep learning i przetwarzaniu naturalnego języka, które to stanowią jedne ze składowych elementów sztucznej inteligencji. Dzięki nim bot obsługujący dany proces „zapamiętuje” każde kolejne zadanie i w przyszłości wykorzystuje je do sprawniejszego działania (bot “uczy się” i oszczędza czas, ponieważ za każdym razem nie musi przetwarzać od początku tych samych procesów).

Sztuczna inteligencja w ERP wykazuje także ogromny potencjał w obszarze obsługi klienta. Każdy przedsiębiorca, analizując pytania klientów, dostrzega, że większość poruszanych w nich tematów powtarza się i wymaga ciągłego udzielania przez pracowników tych samych odpowiedzi. Przecież to marnotrawstwo potencjału tych pracowników w najczystszej postaci! To wszystko jest w stanie wykonywać bot zintegrowany z kanałami komunikacyjnymi firmy oraz jej bazami danych. W każdej chwili AI może też skontaktować klienta z fizycznym pracownikiem, gdyby np. problem okazał się nietypowy lub odpowiedź bota nie byłaby dla konsumenta zadowalająca.

Sprawdź również wpis: Czym jest ERP?

Przedstawione w dzisiejszym artykule sposoby wykorzystania sztucznej inteligencji w połączeniu z systemem ERP stanowią oczywiście zaledwie wierzchołek góry lodowej. Możliwości jest zdecydowanie więcej, dlatego już dziś warto, żeby przedstawiciele wszystkich przedsiębiorstw poważnie zaczęli planować wykorzystanie tej technologii w swoich biznesach.