1. Strona główna
  2. Blog
  3. Jak system ERP pomoże Ci uporać się z 3 głównymi wyzwaniami dystrybucji w ecommerce

Ponad 60 proc. konsumentów jest skłonnych zapłacić więcej za możliwość otrzymania zamówionego produktu jeszcze tego samego dnia. Czy system ERP, z którego korzystasz, jest w stanie umożliwić Twojej firmie sprostanie temu wyzwaniu?

W ciągu zaledwie trzech lat średni czas od złożenia zamówienia do dostawy spadł o 60 proc. Dodatkowo, oprócz bezprecedensowego wzrostu popularności rynku ecommerce (mniej więcej 7/10 osób preferuje dziś zakupy online), ponad 60 proc. konsumentów jest skłonnych zapłacić więcej za możliwość otrzymania zamówionego produktu jeszcze tego samego dnia. Czy system ERP, z którego korzystasz, jest w stanie umożliwić Twojej firmie sprostanie temu wyzwaniu?

Szybka realizacja zamówienia stała się normą, a to sprawia, że ​​dystrybutorzy mają dziś przed sobą 24-godzinne okno wysyłki zakupionych produktów. Oto trzy główne wyzwania w obszarze ecommerce, którym musisz sprostać, aby praca Twojej firmy była wydajniejsza:

1. Szybkość oznacza więcej pomyłek

Genezą tego wyzwania nie są nowości w zakresie procesów dotyczących logistyki czy wysyłki, ale fakt, że wspomniane procesy stały się relatywnie nagle o wiele bardziej intensywne.

Jednym z fundamentalnych etapów realizacji każdego zamówienia jest upewnienie się, że właściwe produkty trafiają do właściwych opakowań. Sam w sobie jest to pracochłonny proces, a dodatkowe przyspieszenie go dla większej liczby zamówień sprawia, że jest jeszcze trudniejszy. To z kolei zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia błędów.

Błąd w tej materii negatywnie wpływa na zadowolenie klientów, bowiem znacznie wydłuża czas przygotowania paczki do wysyłki – przedmioty wchodzące w skład danego zamówienia są zwracane w celu przeprowadzenia korekty. Już sam ten fakt ogranicza zyski Twojej firmy, nie wspominając już o niezadowoleniu ze strony klienta, który może przez to zrezygnować z dalszych transakcji u Ciebie.

2. większa objętość i złożoność zamówień

Kolejnym wyzwaniem, z którym zmagają się dystrybutorzy ze względu na zapotrzebowanie na bezpośrednią wysyłkę do odbiorców, jest zwiększenie wielkości zamówień. Wcześniej Twoja firma mogła poradzić sobie z setkami masowych zamówień bezpośrednio w centrum dystrybucji. Obecnie często zdarza się, że to dana firma przegląda tysiące mniejszych indywidualnych zamówień i wysyła je bezpośrednio do klienta.

czytaj też: KIEDY PRZYCHODZI CZAS ZMIANY SYSTEMU ERP?

Warto spojrzeć na to w ten sposób – zamiast wysyłać 50 identycznych zamówień, zespół Twojej firmy musi pracować nad realizacją 50 unikalnych zamówień – każde z inną liczbą zamówienia oraz unikalnymi atrybutami wysyłki. Konieczne jest zatem znalezienie sposobu na wydajniejszą pracę albo… stracisz pieniądze.

3. utrzymanie personalizacji zamówień

Szybkość realizacji zamówień rodzi jeszcze jeden problem dla dystrybutorów detalicznych, jakim jest utrzymanie wysokich standardów w zakresie personalizacji zamówień.

Typowym problemem jest w tej materii branding. Dystrybutor, pracując dla głównego sprzedawcy, musi zapewnić dynamiczną personalizację etykiet wysyłkowych i listów przewozowych dla tysięcy zamówień, aby zapewnić pozytywny wizerunek sprzedawcy w oczach klientów. Dodanie do tego wymagań w zakresie szybkości realizacji zamówień rodzi dodatkowe pomyłki, które w końcowym lejku sprzedaży powoduje obniżenie marży sprzedawcy i pogorszenie relacji na linii sprzedawca-dystrybutor.

rozwiązanie: właściwy system erp

Jeśli zmagasz się z tymi wyzwaniami, nadszedł czas najwyższy, aby przyjrzeć się bliżej systemowi planowania zasobów przedsiębiorstwa (system ERP) i zdecydować, czy w Twoim przypadku jest on w stanie sprostać wymaganiom modelu wysyłki bezpośrednio do konsumenta.

Ogromnym ułatwieniem codziennej pracy w Twojej firmie będzie proces etykietowania. Dobry system ERP, jakim jest chociażby enova365, może znakować i drukować etykiety wysyłkowe oraz ulotki reklamowe za pomocą numerów monitorowania. Koniec z przeskakiwaniem do portalu, drukowaniem i ręcznym dopasowywaniem etykiet i listów przewozowych do ich zamówień. Wszystko to jest usprawnione w procesie kompletowania zamówień. To tylko jeden z przykładów tego, jak zaawansowany system ERP może zmniejszyć złożoność operacji i „potencjał” wystąpienia pomyłek.

czytaj też: JAK SZTUCZNA INTELIGENCJA ZMIENI SYSTEMY ERP?

Kolejną kwestią do rozważenia jest to, w jaki sposób system ERP integruje się z EDI i WMS. Bez tej integracji nie będzie szans na wykonanie dużej liczby zamówień z krótkimi terminami realizacji. Kiedy masz 24-godzinny czas realizacji zamówień, nie możesz sobie pozwolić na to, aby tracić czas na otrzymywanie zamówień z innych systemów EDI, wprowadzając te dane do systemu ERP ręcznie, a następnie przesyłając je do WMS. Integracja pomiędzy tymi trzema procesami jest niezbędna, jeśli chcesz realizować zamówienia na czas, przy jednoczesnym utrzymaniu niskich kosztów magazynowania i zapobieganiu obciążeniom zwrotnym sprzedawcy.

Podsumowanie

Nie ma już odwrotu. Konsumenci nadal będą wymagać coraz szybszej wysyłki, co oznacza, że sprzedawcy detaliczni będą nakładali na swoich dystrybutorów jeszcze większe wymagania w tej materii. Sprzedawcy detaliczni nie zaakceptują sytuacji, w której czas dostawy rośnie wraz z liczbą dostaw. Dodatkowo sprzedawcy będą nadal chcieli oferować swoim klientom możliwość zwrotu bez podawania konkretnych przyczyn. Te oczekiwania zostaną przeniesione do realizacji na kark właśnie dystrybutorów.

Może Cię kusić, aby spróbować zwiększyć tempo realizacji zamówień poprzez zwiększenie liczby dodatkowych pracowników delegowanych do obsługi zamówień. Pamiętaj jednak, że nieefektywny proces nadal będzie nieefektywny – bez względu na to ile osób w niego zaangażujesz. Zdecydowanie lepszym i skuteczniejszym rozwiązaniem będzie naprawienie systemu i maksymalna automatyzacja procesów. Doskonałym narzędziem do tego będzie właściwy system ERP.