Spółka ENiS, właściciel sklepu internetowego Sklepopon.com, należy do pierwszej trójki firm dystrybucyjnych w branży oponiarskiej w Polsce. Zadaniem jaki stawia sobie za cel firma jest szybsze i efektywniejsze spełnianie potrzeb Klientów. Utrzymanie takiej pozycji rynkowej, wymagało unowocześnienia dotychczas stosowanych narzędzi informatycznych, wspierających pracę przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę zalety oprogramowania, firma ENiS wybrała system XWMS do zarządzania magazynem oraz platformę ERP enova365.
Spis Treści
Sklepopon.com Case Study — charakterystyka firmy
Właściciele firmy mogą poszczycić się ponad 20-letnią obecnością na rynku w branży oponiarskiej. Spółka dynamicznie się rozwija, wprowadza nowe produkty i usługi, z każdym rokiem przybywa jej nowych Klientów, a Ci już obsłużeni są na tyle zadowoleni z poziomu obsługi, że wracają. Firma współpracuje z największymi międzynarodowymi koncernami oponiarskimi. Wśród partnerów ENiS są m.in. hurtownie oraz magazyny z Niemiec, Belgii, Holandii czy Austrii. Przedsiębiorstwo należy do prestiżowej korporacji Point-S, która zrzesza ponad 1800 serwisów oponiarskich w całej Europie.
E-commerce w branży motoryzacyjnej
ENiS dążąc do zaspokajania potrzeb Klientów, mając na uwadze rosnącą popularność sprzedaży wszelkich dóbr i usług w Internecie, podjął decyzję o zintensyfikowaniu działań w kanale e-commerce. Tak powstał Sklepopon.com, który działa już od ponad 4 lat i cieszy się dużą popularnością oraz zaufaniem wśród stałych, jak i nowych Klientów spółki ENiS.
Enova365 w branży motoryzacyjnej
W branży e-commerce, gdzie sprzedaż odbywa się 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu, podstawową kwestią jest dobrze funkcjonująca automatyzacja procesów biznesowych związanych z obsługą zamówień.
W 2015 roku doszliśmy do wniosku, że dotychczasowe oprogramowanie do prowadzenia sprzedaży oraz obsługi magazynu nie spełnia naszych wymagań. Aby utrzymać pozycję jednego z liderów rynku i dalej się rozwijać, podjęliśmy zatem decyzję o jego wymianie – Jacek Szymański, współzałożyciel i dyrektor ds. handlowych w ENiS.
Celem było znalezienie takiego rozwiązania informatycznego, które umożliwi integrację z używaną już platformą e-commerce oraz zapewni optymalizację procesów zachodzących w Magazynie Wysokiego Składowania.
Analiza dostępnych rozwiązań na rynku IT, przyniosła konkretną odpowiedź. Firma ENiS wybrała system XWMS do zarządzania magazynem oraz platformę ERP enova365, która doskonale sprawdziła się dla branży motoryzacyjnej. O tym konkretnym wyborze zdecydowały m.in. szerokie możliwości personalizacji obu narzędzi oraz doświadczenie, wiedza i kompetencje zespołu wdrożeniowego.
Kluczowa była automatyzacja procesów przetwarzania zamówień. Przy pomocy WebServices platforma e-commerce publikuje potwierdzone zamówienia w enova365, a dedykowany mechanizm przetwarzania zamówień monitoruje możliwość ich realizacji.
Jeśli zamówienie jest możliwe do realizacji, enova365 wysyła je automatycznie do systemu XWMS. Wówczas cały proces odbywa się bez ingerencji operatorów Działu Handlowego. System XWMS realizuje wysyłki i przekazuje żądanie wygenerowania dokumentów wydań magazynowych i faktur w enova365. Informacje o zrealizowanych zamówieniach publikowane są na platformie e-commerce.
Wyzwaniem było uwzględnienie planowanych rabatów posprzedażnych w kalkulacji cen i marż oferowanych produktów. Takie rozwiązanie pozwala na bieżącą analizę uzyskiwanych wyników sprzedaży. W ramach wdrożenia została zrealizowana również integracja z kooperantami w zakresie Dropshipping. Zautomatyzowano tworzenie dokumentów sprzedaży i zakupu.
Udało się właściwie oprogramować logikę przetwarzania stanów zamówienia. Było to o tyle ważne, że wiele czynników ma wpływ na stan zamówienia, decydują one między innymi o jego realizacji w XWMS, rezerwacji zasobów lub o informacji zwrotnej dla platformy e-commerce.
Warto podkreślić, ze istotną rolę odgrywała integracja z różnymi systemami płatności online, co pozwoliło na znaczące skrócenie czasu realizacji zamówień. W ramach wdrożenia uruchomiono również obszar Księgowy oraz Kadr i Płac.
Rezultaty wdrożenia enova365 w sklepie internetowym z oponami
Wdrożenie systemu ERP przebiegło bardzo sprawnie, w ciągu niespełna 3 miesięcy od podpisania projektu, spółka mogła korzystać z możliwości nowego oprogramowania.
Proces ten przełożył się pozytywnie na usprawnienia w zakresie obsługi magazynu oraz wysyłki opon. Zarządzanie sprzedażą i relacjami z Klientami w przedsiębiorstwie ENiS również weszło na wyższy poziom. Wdrożenie przez firmę Initius oprogramowania ERP enova365 oraz systemu XWMS przez firmę EX7 spowodowało, iż w tej chwili Sklepopon.com może bez przeszkód wysłać nawet 30 tys. opon miesięcznie. Cały proces – od złożenia zamówienia na stronie internetowej, aż do wyjścia towaru z magazynu – znajduje się pod naszą stałą kontrolą. A to wszystko dzięki połączeniu systemu XWMS z oprogramowaniem ERP enova365 – Jacek Szymański, współzałożyciel i dyrektor ds. handlowych w ENiS.
Wdrożone moduły:
- enova365 Kadry Płace
- enova365 Księga Handlowa
- enova365 Księga Inwentarzowa
- enova365 Handel
- enova365 Delegacje Służbowe
Moduły dodatkowe:
- enova365 Elektroniczne wyciągi bankowe
- enova365 EDI
- enova365 Harmonogram zadań