Dużym wyzwaniem stojącym przed dynamicznie rozwijającą się firmą handlową jest utrzymanie wysokiej jakości obsługi Klientów, przy zwiększającej się wówczas liczbie nowych zamówień. Bardzo ważnym zadaniem przed jakim zostają wówczas postawieni zarządzający przedsiębiorstwem, jest usprawnienie wszystkich procesów związanych z organizacją magazynu i sprzedaży. Bardzo często dotychczas stosowane oprogramowanie, ze względu na swoje ograniczenia technologiczne, nie daje zbyt wielu dodatkowych możliwości. W takim wypadku konieczne jest wdrożenie nowego systemu, który będzie stanowił doskonałe narzędzie wspomagające zarządzanie i wspieranie rozwoju firmy.
Celkar potrzebował przede wszystkim systemu elastycznego, który umożliwi tworzenie dedykowanych procedur, skrojonych na miarę aktualnych potrzeb firmy. Ponadto nowy system musiał też umożliwiać bezproblemową integrację z oprogramowaniem do zarządzania magazynem oraz platformą B2B. enova365 idealnie odpowiadał tym potrzebom. Partnerem merytorycznym odpowiedzialnym za przeprowadzenie wdrożenia został Initius.
Spis Treści
O firmie Celkar
Celkar to bazująca na polskim kapitale firma, która od ponad 20 lat zajmuje się importem i sprzedażą części samochodowych, głównie do włoskich (m.in. Fiat, Iveco czy Alfa Romeo) oraz francuskich aut dostawczych.
W podkrakowskich Niepołomicach znajduje się ich gigantyczne centrum logistyczne (o powierzchni 4000 metrów kwadratowych), a także budynek biurowy o powierzchni 1000 metrów kwadratowych.
Zasięg działania rośnie z roku na rok i obecnie Celkar posiada już swojego regionalnego dystrybutora w każdym dużym mieście w Polsce. Poza dobrze rozwiniętą obsługą na rynku krajowym, przedsiębiorstwo może pochwalić się działalnością eksportową do 25 krajów – przede wszystkim do państw Unii Europejskiej i Europy Wschodniej, ale też państw Afryki oraz Bliskiego Wschodu. W ofercie przedsiębiorstwa znajduje się ponad 20 tys. produktów, z czego 4 tys. stanowią marki własne. Firma współpracuje z 350 dostawcami.
CELEM BYŁ I JEST ROZWÓJ
Celkar rozwija się bardzo dynamicznie, o czym świadczą m.in. dwucyfrowe wzrosty sprzedaży rok do roku, regularne zwiększanie liczby zatrudnionych pracowników oraz planowany rozwój oferty nowych marek i grup produktowych.
Firma doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest budowanie partnerskich relacji z innymi uczestnikami rynku motoryzacyjnego, w tym z dystrybutorami, sklepami czy warsztatami samochodowymi. Wysoka jakość oferowanych produktów stanowi podstawowy filar, na bazie którego budować można biznesową relację.
Pozycję firmy w branży oraz dynamiczne tempo rozwoju przedsiębiorstwa potwierdzają otrzymane nagrody branżowe. Celkar to laureat m.in. Diamentów Forbesa 2017 oraz 2015 (w kategorii firm z przychodami między 5 a 50 milionów złotych), Gazeli Biznesu oraz Skrzydeł Biznesu.
Celem jaki stawia przed sobą Celkar jest utrzymanie stabilnej dynamiki rozwoju, zarówno na rynku polskim (planowane jest uruchomienie nowych oddziałów w całym kraju) oraz konsekwentne rozwijanie eksportu swoich produktów na rynki zagraniczne.
WSPARCIE DLA ROZWOJU BIZNESU – DECYZJA O WDROŻENIU ENOVA365
Przed rozpoczęciem współpracy z Initius, firma Celkar korzystała z systemu informatycznego dostosowanego do branży motoryzacyjnej. Jednak z technologicznego punktu widzenia było to rozwiązanie już dość archaiczne. Realizacja ambitnych celów firmy nie byłaby zatem możliwa bez zastosowania odpowiedniej jakości oprogramowania do zarządzania przedsiębiorstwem. Z punktu widzenia specyfiki firmy najważniejsze było usprawnienie wszystkich procesów związanych z zarządzaniem magazynem i sprzedażą.
ROZWIĄZNIE SZYTE NA MIARĘ
Przygotowywanie projektu wdrożenia objęło zdefiniowanie kluczowych wymagań w zakresie współpracy poszczególnych systemów – enova365, XWMS i XB2B. Z punktu widzenia Celkar szczególne znaczenie miało: centralne zarządzanie polityką cenową i rabatową w enova365, automatyzacja przetwarzania zamówień wraz z rezerwacjami zasobów, a następnie wsparcie procesu kompletacji wysyłek i automatyzacja fakturowania w zakresie zarówno generowania, jak i wysyłki elektronicznej faktur.
Prace wdrożeniowe rozpoczęły się w czwartym kwartale 2014 roku. Sprawnie zrealizowany projekt umożliwił start systemu już od początku 2015 roku. W dalszych etapach realizowane były moduły rozszerzające działający już system. Wprowadzono obsługę sprzedaży rozproszonej w ramach wielu oddziałów terenowych. Wdrożono moduł CRM wraz z dedykowaną integracją z centralą telefoniczną. Wyjątkowość tego wdrożenia polegała również na tym, że programiści Initius pracowali razem z Klientem na wspólnym repozytorium programistycznym przy wykorzystaniu Microsoft Team Foundation Server.
EFEKTY WDROŻENIA – PRZEŁOMOWY MOMENT
Połączenie systemu enova365 z systemem do zarzadzania magazynem XWMS pozwoliło firmie osiągnąć całkowitą i permanentną kontrolę stanów magazynowych. Zastosowane mechanizmy umożliwiły centralne zarządzanie cenami w systemie enova365. Wykorzystana technologia Windows Communication Foundation pozwoliła na automatyzację i optymalizację procesu rezerwacji zasobów na magazynie, po wprowadzeniu zamówienia przez Klienta w kanale B2B.
Jednym z kluczowych problemów Klienta był brak możliwości łączenia kosztów transportu towarów z kosztami zakupów. Rozwiązaniem tej kwestii było odpowiednie wykorzystanie zintegrowanego modułu księgowego.
„Możemy teraz prowadzić inwentaryzację w czasie rzeczywistym, bez konieczności zatrzymywania pracy magazynu” – Przemysław Wójcik, kierownik magazynu w firmie Celkar.
Wewnętrzne procesy są monitorowane, działania pracowników precyzyjnie raportowane, co dodatkowo wpłynęło pozytywnie na zarządzania przedsiębiorstwem.
„Wdrożenie zintegrowanego oprogramowania enova365 oraz systemu do zarządzania magazynem XWMS zdecydowanie można określić jako jeden z przełomowych momentów w działalności naszej firmy […] Najbardziej cieszy nas elastyczność zastosowanych rozwiązań programistycznych, dzięki której możemy w pełni dopasowywać system do przyjętego przez nas modelu biznesowego” – Maciej Madej, dyrektor ds. IT w Celkarze.
SUKCES ZACHĘCA DO DLASZEJ WSPÓŁPRACY
Współpraca z Celkar nie zakończyła się w momencie oddania wdrożonego oprogramowania. Po zrealizowaniu tego głównego etapu, prowadzona jest dalsza aktywna współpraca, której celem jest wsparcie Klienta w realizacji nowych celów biznesowych oraz wdrażaniu kolejnych użytecznych funkcjonalności.
W przypadku firmy Celkar przejawem takiej powdrożeniowej współpracy była np. integracja z zewnętrznym katalogiem branżowym TecDoc. Dzięki temu Celkar mógł wprowadzić obsługę indywidualnych mechanizmów zamienników jako osobną grupę towarową.
ELEMENTY SYSTEMU ENOVA365 WDROŻONE W FIRMIE CELKAR
Wdrożone moduły podstawowe:
- enova365 Księga Handlowa
- enova365 Księga Inwentarzowa
- enova365 Handel
- enova365 CRM
- enova365 Podgląd
Wdrożone moduły dodatkowe:
- enova365 Elektroniczne wyciągi bankowe
- enova365 Harmonogram zadań