Na naszych oczach następuje stopniowa integracja systemów ERP z sieciami społecznościowymi. Będzie ona z całą pewnością dojrzewać, aż dojdziemy do punktu, w którym nastąpi pełna integracja social media z systemami ERP, co otworzy firmom zupełnie nowe możliwości.

Początkowo media społecznościowe postrzegane były tylko jako platformy komunikacyjno-rozrywkowe, w których zabijano czas. Przez lata social media rozwinęły się znacznie dalej niż tylko dzielenie się materiałami i kontakty z przyjaciółmi i rodziną. Dziś media społecznościowe są również obowiązkowym „miejscem” dla każdej poważnie traktującej swój rozwój firmy.

Chociaż wiele osób zdaje sobie sprawę, że media społecznościowe to potężna siła, to jednak dokładne liczby ich użytkowników mimo to są zdumiewające! Żeby nie być gołosłownym – spośród 7,6 miliarda ludzi na świecie ponad 4,2 miliarda osób jest aktywnych w internecie, a ponad 3 miliardy mają przynajmniej jedno konto w mediach społecznościowych i spędzają na ich łamach prawie 2 godziny dziennie. Same tylko komunikatory, takie jak Facebook Messenger i Whatsapp generują – oczywiście za pośrednictwem swoich użytkowników – 60 miliardów wiadomości dziennie!

Powyższe liczby stwarzają nie tylko wielkie szanse, ale wręcz wymuszają na firmach obecność w tym kanale cyfrowej komunikacji. Możliwość zbliżenia się do klienta, interakcji z nim nigdy nie była tak łatwa i jednocześnie mierzalna (mamy tutaj na myśli możliwość prowadzenia dokładnych pomiarów kampanii w social mediach, praktycznie co do jednego „kliknięcia”).

Biorąc to wszystko pod uwagę systemy ERP systematycznie oferują coraz więcej możliwości w zakresie integracji z social mediami. Dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu mediów społecznościowych firmy promują tożsamość marki, poprawiają komunikację z konsumentami, dostawcami i partnerami, a także zwiększają swoje możliwości sprzedażowe (poprzez m.in. skuteczniejsze generowanie leadów).

Możliwości social media w biznesie z wykorzystaniem systemów ERP

Social media to przede wszystkim tryliony gigabajtów ustrukturyzowanych i nieustrukturyzowanych danych! Każda aktywność użytkownika, jego interakcja, tworzy informację, która odpowiednio przeanalizowana pozwala firmie personalizować późniejszy przekaz marketingowy. Jeśli dodamy do tego dane płynące z internetowych „ciasteczek”, technologii „wearable” oraz innych urządzeń podłączonych do internetu, wówczas powstaje unikalny model spersonalizowanej komunikacji z każdym konsumentem.

ZOBACZ TEŻ: ROK 2018 W BRANŻY ERP W PIGUŁCE

Przyznacie sami, że jest to dla każdego biznesu wartość nie do przecenienia! Odpowiednia strategia w tym zakresie pomaga firmom zbliżyć się do swoich klientów i w pewnym stopniu zatrzeć dystans na linii firma-konsument. Oczywiście prawdziwa „siła” bierze się z integracji danych pozyskiwanych z mediów społecznościowych z innymi wymienionymi wyżej źródłami, takimi jak m.in. IoT (Internet rzeczy; wszelkie urządzenia podłączone do internetu). Jednak wydaje się, że – przynajmniej w tym momencie – to social media wykazują największy potencjał w zakresie całkowitego przedefiniowania wartości planowania zasobów przedsiębiorstwa.

Oprogramowanie ERP a social media

Aby w pełni wykorzystać korzyści płynące z synergii oprogramowania ERP z mediami społecznościowymi konieczne jest wdrożenie dwupoziomowego modelu operacyjnego, który dzieli zadania informatyczne na dwa tryby. Jeden z nich tworzą procesy „stabilne” i sukcesywnie realizowane. Z kolei drugi tryb wymaga iteracyjnego i zwinnego podejścia pozwalającego na rozwój produktów i usług cyfrowych. Model ten nazywa się „Bimodal IT” i okazał się skuteczny w łączeniu odrębnych funkcji, zwiększając szybkość zaspokajania potrzeb klientów oraz wprowadzając nowe funkcje i usprawnienia.

Wdrożenie modelu „Bimodal” w środowisku informatycznym ERP może obejmować tryb pierwszy obejmujący procesy szkieletowe systemu, w tym prowadzenie dokumentacji i zarządzanie informacją oraz tryb drugi charakteryzujący się innowacjami systemowymi i aplikacjami typu front-office, które mają bezpośredni pozytywny wpływ na doświadczenie klienta. W celu skutecznego wdrożenia tryb drugi zazwyczaj opiera się na technologiach takich jak analityka i duże dane, IoT i chmura.

ZOBACZ TEŻ: SPRAWDŹ NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY, KTÓRE CZEKAJĄ NA PRZEDSIĘBIORCÓW W 2019 ROKU

Biorąc pod uwagę powyższe informacje wprowadzenie ściślejszej „współpracy” systemów ERP z sieciami społecznościowymi będzie stopniowo dojrzewać, aż dojdziemy do punktu, w którym nastąpi pełna integracja social media z systemami ERP. W ten sposób powstanie jedna centralna platforma dla wszystkich danych.