1. Strona główna
  2. Blog
  3. Internet rzeczy i ERP – duet idealny z bliskiej przyszłości?

Internet rzeczy jest jednym z tych trendów technologicznych, który lata świetności dopiero ma przed sobą, a już od dobrych kilku lat jest gorącym tematem oraz wzbudza ogromne nadzieje wśród przedsiębiorców. Producenci systemów ERP nie stanowią w tej materii żadnego wyjątku. Odpowiednie połączenie możliwości internet of things z systemami planowania zasobów i procesów przedsiębiorstwa (ERP) może doprowadzić do powstania zupełnie nowej jakości usługi.

Jednym z zasadniczych zadań systemu ERP jest zbieranie wartościowych danych, które następnie trafiają do kierownictwa i osób decyzyjnych w przedsiębiorstwie. Żyjemy w świecie, w którym nie brakuje danych (przynajmniej w zakresie ilościowym), trochę gorzej sytuacja wygląda już z jakością informacji. IoT ma spory potencjał, żeby nie tylko zwiększyć dostępność danych dla poszczególnych przedsiębiorstw, ale dodatkowo poprawić ich jakość. To z kolei powinno przełożyć się pozytywnie na jeszcze lepszą obsługę Klienta, prognozowanie i zarządzanie zapasami, a także bardziej wymierną analizę biznesową.

Jednak aby taki scenariusz mógł się ziścić, konieczne jest odpowiednie podejście zarówno ze strony producentów sprzętu, którzy muszą wyposażyć swoje maszyny w odpowiednie czujniki i narzędzia, a także umożliwić ich integrację z oprogramowaniem ERP funkcjonującym na bazie chmury obliczeniowej. Jedno jest pewne – aktywni i nastawieni na innowacje producenci w nieodległej perspektywie czasowej uzyskają przewagę nad konkurencją.

Udoskonalona obsługa klienta

Jednym z ważkich problemów współczesnych przedsiębiorstw jest udoskonalanie produktów oraz optymalna ich konserwacja. W większości przypadków producenci tracą z oczu produkt tuż po dostarczeniu go do Klienta. Informacje na temat satysfakcji z jego użytkowania, przedsiębiorcy pozyskują wyłącznie bazując na bezpośrednich rozmowach z Klientami. Wykorzystanie internetu rzeczy, zmieni ten nieefektywny status quo. Jeśli dany produkt zostanie podłączony do internetu, wówczas producent będzie mógł uzyskać dane dotyczące jego użytkowania, zachowania oraz zużycia, bez konieczności angażowania w ten czasochłonny proces Klienta.

Zobacz też: Sztuczna inteligencja w służbie ERP

Jeszcze bardziej przyszłościowy scenariusz zakłada, że produkt sam będzie „zamawiał” usługę naprawczą lub „zgłaszał” konieczność wymiany części. Podstawą do tego, będzie wykryta awaria lub przekroczenie granicy eksploatacyjnej urządzenia. Niewykluczone również, że problem będzie mógł zostać rozwiązany zdalnie za pośrednictwem internetu i oprogramowania obsługującego urządzenie.

Co więcej, internet of things połączony z systemem ERP pozwala na bezpośredni kontakt z użytkownikiem końcowym produktu np. podczas naprawiania ewentualnych usterek. Do tej pory, jeśli urządzenie trafiało do Klienta końcowego przez pośrednika, wówczas odpowiednia komunikacja była utrudniona. Przekłada się to negatywnie zarówno na jakość, jak i czas serwisu. IoT sprawi, że przedsiębiorstwa uzyskają dodatkową elastyczność w modelu sprzedaży. Firmy pozyskają także ogrom bogatych jakościowo informacji dotyczących np. operacji serwisowych poszczególnych urządzeń.

 

Koniec biznesowego „wróżenia z fusów”?

Jedną z głównych zmor przedsiębiorców jest biznesowe prognozowanie. W większości przypadków opierają się oni na różnego rodzaju modelach matematycznych czy danych historycznych. Na ich podstawie analitycy starają się diagnozować trendy i wzorce. Niestety wciąż procesy te dalekie są od pełnej sprawdzalności.

Popularyzacja połączonych rozwiązań internetu rzeczy oraz systemów ERP ma potencjał, żeby wyeliminować dotychczasowe procesy prognozowania i zastąpić je modelem bardziej efektywnym, umożliwiającym przesyłanie stanów dotyczących zapasów automatycznie, z punktu sprzedaży bezpośrednio do fabryki.

Dodatkowo w przypadku produktów konfigurowalnych IoT sprawi, że dostępne będą krytyczne informacje na temat popularności poszczególnych konfiguracji. Dzięki tego typu danym, producent będzie mógł korzystać z bardziej opłacalnego modelu „zleceń realizowanych na zamówienie”, a co za tym idzie, wytwarzać tylko te produkty, na które akurat w danym okresie jest popyt.

Sprawdź: Analityka danych. Jak skutecznie wykorzystać ją do zbudowania przewagi rynkowej?

W latach dziewięćdziesiątych systemy ERP zaczęły oferować sprzedawcom i Klientom portale, w celu poprawy oraz przyspieszenia komunikacji. Z biegiem czasu decyzja ta okazała się „strzałem w dziesiątkę” – umożliwiła sprzedawcom i Klientom bezpośredni dostęp do systemu ERP w celu potwierdzania i aktualizacji zamówień, a także rozwiązywań ewentualnych problemów.

Zatem jest bardziej niż pewne, że w świecie internetu kolejną przełomową, branżową innowacją będzie wykreowanie rzeczywistości, w której produkty (urządzenia) komunikują się bezpośrednio z systemami ERP. Spowoduje to zmniejszenie liczby pomyłek i błędów, a także uprości wiele, skomplikowanych dziś, procesów. Beneficjentami takiego rozwiązania będą wszyscy – zarówno Klienci, jak i dostawcy oraz dealerzy.